TRE

TRE – trauma ja stressi harjutused

TRE harjutused on kombineeritud selleks, et vabastada pinge lihastest ilma sõnalise sekkumiseta. Traumaatiliste mälestuste täielikuks vabastamiseks on oluline võtta lisaks psühhoteraapia aseansse nt. holistilist teraapiat.

Oled sa kunagi kogenud, sa ei saa sõna suust kui on vaja suure inimhulga ees esineda või et „kõhus on liblikad“ sest ärevus on nii suur, või söök ei lähe sisse või sa ei suuda oma kodunt välja minna ja sind vaevab apaatsus või et päevade ajal on väga suured valud, või sa ei saa öösiti uinuda või sa oled pidevalt nii vihane või hoopis hirmul ja pinges, et kohe kohe juhtub midagi hullu. Need on mõned näited erinevatest olukodrdadest, kus sind mõjutab sinu „ vana aju“  ehk limbiline süsteem ja reptiilaju ning kõhus asuv suur nimme-niude lihas „psoas“.

„Vana aju“ juhib sinu käitumist olukordades kus tunned hirmu või ärevust. TRE harjutuse mõjul iseenesest tekkiv värin saadab rahustavaid signaale vanale ajule, mis omakorda saadab signaale kõhupiirkoda, et väheneks adrenaliini tootmine. Psoaslihas on suur siselihas mis kinnitudes rinnakorvi viimase ribi juures selgroo lülide külge läbib vaagnapiirkonna ja lõpeb alumise otsaga sääreluu küljes. Stress ja hirm salvestub elu jooksul kõhus asuvasse psoaslihasesse ja kuna sellele lihasele ei saa välispidiselt ligi on TRE harjutused väga tõhusad sealse pinge leevendamisel.

Väga paljud inimesed on kogenud enda elu jooksul stressi, hirmu, ehmatust. Põhimõtteliselt reageerib keha igale ehmatusele  ja hirmule lihaste pingeseisundiga, isegi kui mõtleme, et saime hakkama ja „ pole hullu“. Lapseeas kogetud pikad üksinda haiglas olemised ja operatsioonid jäädvustuvad kehasse pingena, mis ei lahku sealt ise. Pikaajaline pinge ja stress põhjustavad  pideva kõrge adrenaliinitaseme kehas. See muutub harjumuspäraseks seisundiks.

TRE harjutusi saab ise kodus edasi teha, kui oled nad eelnevalt koos terapeudiga harjutused selgeks saanud ja sa oskad oodata ja usaldada nende mõju enda kehale. Soovitav on tulla gruppi või individuaalseansile vähemalt kolm korda, kuna kehateraapia puhul ei ole võimalik ette ennustada emotsionaalseid ja füüsilisi reaktsioone. Selleks anname igale kliendile meditsiinilise ankeedi kus küsitleme sinu füüsilise ja emotsionaalse ajaloo kohta.

Harjutused on kokku pannud tai chi, jooga ja bioenergeetilisest praktikast David Berceli. David Bercelli töötas aastaid kriisipiirkondades Liibanonis ja Aafrikas.  Bercelli eelnev traumatoloogi, bioenergeetiku ja massööri haridus andis talle oskuse jälgida inimesi ning nende kehareaktsioone ehmatusele, stressile ja hirmule. See inspireeris teda koostama harjutusteseeriat, millega saab aidata “maha laadida” kehasse kogunenud pinge ja hirmu. Harjutused panevad keha kas värisema või kergelt rappuma. Värin on keha loomulik instinkt  pinge ” maha laadimisel

TRE harjutused ei ole soovitavad, kui sul on tugevad paanikahäired, väga kõrge vererõhk, südamerütmihäired, glaukoom, kui sul on olnud hiljuti operatsioon, põletik või luumurd, kui sul on süda haige või sa oled rase.

TRE harjutused sobivad hästi, kui sul on vaja hoida enda igapäevane stressitase madalal, ärevushäired, depressioon, alaselja valud või on probleemid orgasmi, rasestumisega.

Selleks et saada piisav esialgne toetus harjutuste selgeks õppimise ja enda keha reaktsioonide tundma saamise näol, on soovitav käia kolm korda TRE individuaalseansil. Seanss kestab 2 tundi.

Olen rõõmuga valmis sind toetama TRE harjutuste tutvustamisel. Lõpetasin TRE 2 astme koolituse augustis 2013. Minu õpetajad olid Ole Ry ja Susanne Anders Taanist.

Meeldiva kohtumiseni, Kert Grünberg ( kert@hingamistuba.ee)